Bezelye

Bezelye, baklagiller ailesi içerisinde yer alan bir bitkidir. Ülkemizde, Antalya, Aydın, Bursa ve İçel yörelerinde üretilmektedir. Bezleye, mutfaklarımızda önemli bir yere sahiptir. Taze olarak, taneleri sertleşmeden kabuğu ile birlikte bezelyenin etli, etsiz ve zeytinyağlı yemeği yapılır. Bunlardan, Sultani bezelye örnektir. Araka bezelye ise, taneleri sertleşmeden yine çeşitli yemekleri yapılsada, daha çok iç bezelye olarak mutfaklarımızda kullanılır. İç bezelyenin çorbası, salatası, etli etsiz yemekleri, zeytinyağlısı, böreği, püresi, keki yapılır. Yemeklerin yanında garnitür olarak kullanılır. 


Çoğu yemeklerde bunların içerisine balık, makarna ve pilavlarda dahil, katkı malzeme olarak iç bezelye kullanılır. Ayrıca iç bezelye kurutulur ve öğütülür, bezelye unu olarakta mutfaklarımıza girer. İç bezelye fabrikalarda işlenerek, konservesi yapılır ve piyasaya sunulur. Resimde görünen araka iç bezelyedir. Dondurucuya koymak için pazardan aldığım 5 Kg. kabuklu araka bezelyeden, yaklaşık 2.5 Kg. iç bezelye çıktı. İç bezelyeyi kendim, derin dondurucu da şöyle saklıyorum. Büyük bir tencere içerisine su koyuyor, kaynatıyorum. Kaynayan su içerisine iç bezelyeleri atıyor ve 3 dakika bu su içerisinde tutuyorum. Bezelyeleri bir kevgir vasıtasıyle alıyor, leğen içerisindeki soğuk su içerisine bırakıyorum ve soğumalarını sağlıyorum. 

Buzdolabı poşetlerine ihtiyacım ölçüsünde koyuyor ve dondurucuya kaldırıyorum. Besin değeri olarak bezelye, protein, karbonhidrat, A, B, C ve E vitaminleri, demir, sodyum, fosfor, kalsiyum, potasyum, magnezyum gibi mineralleri ve lesitin maddesini içerir.
Mutfağınızda kolaylıklar dileği ile,
https://tatlar.blogspot.com/

Bu blogdaki popüler yayınlar

ekşi yoğurt mayasından tatlı yoğurt

donmuş taze fasulye kokusu nasıl giderilir

pilava ne kadar yağ konur

Aşurelik buğday ve yarma 'dövme' nedir