13 Mart 2009

on 3 comments

Toprak Güveç


Topraktan yapılan ve içerisinde yemek pişirilen çömlek, yani toprak tencere. Özellikle yaz mevsimi, sebzenin bol olduğu aylarda güveçe çok iş düşer. İçerisinde tatlıdan tuzluya, sebzeden bakliyata, balık, beyaz et ürünleri, kırmızı et ürünleri ve hatta kek'e varıncaya kadar her türlü yemek pişirilir. Güvecin tek olumsuz yanı yemeklerin geç pişmesidir. Bir bakıma bu olumsuzluk anlamına gelmez, bu nedenledir ki güveçte pişen bütün yemek çeşitleri fazlasıyle lezzetli olurlar.

Zaten işin sırrı da burda yatmaktadır. Güveç yemeğini aheste bir vaziyete pişirir, onun bizler kadar acelesi yoktur. Güvecin sırlısı vardır, sırsızı vardır. Resimde görünen sırsız güveçtir. Yani, içine parlatıcı kimyasal sürülmemiştir. Sırlı güveçler yemek pişirmek için fazla tutulmaz, sır malzemeleri içerisinde az da bulunsa kurşun içermektedir. Güvecin sırlanmasının nedeni su sızdırmazlığını önlemek içindir.

Güveçe sahip olamak biraz şans meselesidir. Neden mi dersiniz, çünkü güveç bazen görünmeyen iç çatlaklar taşırlar. Gözle görünmeyen bu çatlaklar, yemek pişirirken ısı sayesinde ortaya çıkar ve güveç sızdırmaya başlar. Güveç alırken çatlak olmamasına dikkat etmeliyiz. Ürgüp yöresinde bir çölmek ustası güveci alırken tabanına vurulduğunda tok ses alırsanız, o güveçte çatlak bulunmaz dediğini hatırlıyor ve sizlerle paylaşıyorum.

Ayrıca, yeni aldığınız bir güveci kullanmazdan evvel kuru bez ile silin. Ardından içerisine sıvı, ya da katı yağ koyun ve bütün yüzeye sıvayın. Yağladığınız güveci fırına sürün ve güvecin ısınma süresi kadar fırında tutun. Fırının elektiriğini kesin ve bir kaç saat güveci fırın içerisinde bekletin. Ardından güveci sıcak su ile yıkayın ve kuruması için ters çevirin. Bu işlem yeni alınmış ve hiç kullanılmamış güveçler için bir kez uygulanır. Güvece yağ emdirildikten sonra içerisinde dilediğiniz yemeği yapabilirsiniz. Güveçte tek bir şey yapmayın, yaptığınız yemeği güveç içerisinde saklamayın. Yani, güveci saklama kabı olarak kullanmayın.

3 yorum:

  1. bende yeni bir tane aldım ve cilasız dediğiniz gibi ve inanması zor geliyor bu aletle sağlıklı yemek pişirleceğine çünkü rengi yüzünden(kiremit) sanki boyas-ı akacak gibi duruyor ama dediğiniz gibi yaparsak yani yağlayıp fırınlarsak çok güzel olacak gibi...

    YanıtlaSil
  2. bu yaglama islemini kullandiktan sonra yapsak ne olur? ise yaramaz mi yoksa zarar mi verir?

    YanıtlaSil
  3. güveci yağlamadaki amaç, sızdırmazlığı sağlamak içindir. bilirsiniz, yağlı yüzeylerden su molekülleri kaçar.
    :)

    YanıtlaSil