Mevsimin'de Balıklar


Tarihte, insanların beslenmesinde ilk besin kaynakları arasında olan besin, balık etidir. Sağlıklı beslenmemizin gereği olarak balık eti, sofralarımızda yerini korumaktadır. Ülkemizde balık üretimi yeterli olmasa da, mevsimlere göre bazen balık türlerinin bolluğu sayesinde bu gıdayı almaya çalışıyoruz. Hamsi ve istavrit balıkları denizlerimizde kıt olsaydı, sanıyorum bu gıdadan yararlanamazdık. Balık etinde % 18-20 oranında protein, % 1-1.5 oranında yağ vardır. İyot, selenyum, fosfor, magnezyum ve çinko gibi mineraller ve A, B, D, E gibi vitaminler balık etinde mevcuttur. Kimi yağlı balıklarda omega 3 yağ asiti bulunmaktadır.
Balıklarda A ve B vitaminlerinin fazla oluşu, gelişme çağındaki çocuklarımız için oldukça yararlıdır. Balıklar, mevsimlerine göre çok lezzetli olurlar. Her balık mevsimin kimi aylarında yağlanırlar ve etlerindeki yağ oranının artışı etlerini lezzetli hale getirir. Mutfaklarımızda yağlı balıklardan ızgarasını, yağsız balıklardan kızartmasını yapar soframıza çıkartırız. Balık alırken taze olmasına dikkat etmeliyiz, Taze balıklarda rahatsızlık hissi vermeyecek bir koku, pulları yapışık ve parlak, solungaçları kapalı ve renkleri kırmızı veya pembe, gözleri saydam ve kabarık, derisi parlak, eti diri olmalıdır. Bu özellikleri taşıyan balıklar taze ve pişirildiğinde lezzetli olurlar.
 

Balıkların Yağlı Olduğu Aylar
Hamsi: Ekim ve Şubat arası  İstavrit: Ekim ve Kasım ayları Çipura:Bu balık her mevsimde tüketilebildiği gibi, özellikle en lezzetli olduğu aylar Eylül ve Ekim ayıdır. Mezgit: Aralık, Ocak ve Şubat aylarıdır. Uskumru: Temmuz, Kasım ve Aralık ayları Çinakop:15 Eylül ve 15 Ocak tarihleri arasında Barbunya ve Tekir: Ağustos, Eylül, Ekim ve Kasım ayları Palamut:Eylül, Ekim, Kasım, Aralık ve Ocak ayları Levrek:
Şubat, Mart ve kasım ayları Lüfer:15 Eylül ve 31 Ocak ayları arası en lezzetli olduğu aylardır. Somon: İlk Bahar aylarında Kefal: Nisan, Mayıs ve kış ayları Kalkan: Şubat, Mart, Nisan, Mayıs ayları
seramutfak©